Amatőr filmes vagyok,

… hiszen, ha az a profi filmes, aki filmes iskolába járt, akkor biztosan amatőr vagyok, mert egyáltalán nem jártam filmes iskolába, de még szakkörbe, vagy tanfolyamra sem. Autodidakta lehetnék, ha nem tanultam volna másoktól többet mint magamtól, bár “csak” leselkedve, tapasztalati úton és nem kölcsönös mester/tanítvány kapcsolatban. Mesterek környékén leselkedhettem:
Erdély Miklós, Elek Judit, Enyedi Ildikó, Gyöngyösi Imre, Kardos István, Sára Sándor, Jancsó Miklós, Makk Károly, Brian Gibbson, Török Ferenc… rendezők,
Dobos Gábor, Kende János, Vékás Péter, Mihók Barna, Szabó Gábor, Gulyás Buda, Ragályi Elemér, Dömötör Péter… operatőrök,
Székely B. Miklós, Mensáros László, Zenthe Ferenc, Dzoko Rosic, Ben Kingsley, Rudolf Péter… színészek
… akikkel többnyire színészként, ritkábban koreográfusként vagy rendezőként találkozhattam,
…, mert ingyen, lényegében saját produkciómban, adófizetői vagy üzleti filmes támogatás nélkül készült kezdettől mindmáig összes saját filmem:
  • Tükrök (1982) – előadás dokumentáció
  • Rozmár Bál (1986) – promó
  • Utolsó szóló (198?) – táncszínházi (részben élő) vetítés
  • Manu (198?) – előzetes
  • Matt Mattox (198?), szüleim (200? és 200?) – interjúk
  • Egypercesek (?)- táncszínházi élő vetítés
  • Képregény* (?) – táncszínházi vetítés
  • Kémhatás/Testfilm* (20xx) – táncfilm
  • Lekötés (2020) – rövidfilm családi együttműködésben
  • Johanna Napló* (2022) – fotó-videó slideshow
…, és azért is mert
– amikor a médiawave-re elküldtem a Képregény c. mozgóképet, azt a “fesztivál fura ura” semmiféle zsűri elé nem bocsátotta, hanem el sem utasította, majd érdeklődésemre annyit mondott, hogy a beküldött dolog egyáltalában nem film…, akkor bántott, de azóta már büszke is vagyok erre…
– amikor a Műhely Alapítvány és/vagy a Trafó táncfilm fesztiváljaira javasoltam a Kémhatást, soha nem válaszoltak és semmilyen vetítésre nem hívták meg azt a munkát…, valaha bántott, de azóta már büszke is vagyok erre…
Hartyándi Jenő, Talló Gergely, Pintér Gábor, más szervezők nyilván pontosan tudják, milyen a (jó) (tánc)film és az általam készített mozgóképek nem voltak (szerintük) ebben a kategóriában. Legjobb esetben is amatőr munkának minősültek (szempontjukból)… egy ideig bántott, de már értem és örülök, hogy nem vegyültem, …
…, és nem utolsósorban azért, mert (néha) szeretek filmet csinálni, hiszen az amatőr – mint a szó is mutatja – szereti csinálni a filmet. Nekem nincs igazán más motivációm, mint hogy azt, amit leginkább mozgóképre lehet fogalmazni, azt mozgóképre fogalmazzam ennenmagam és embertársaim épülésére.
Köszönöm azoknak, akitől tanulhattam és köszönöm azoknak, akik elutasítottak onnan, ahol ők vannak.
Örülök, hogy amatőrfilmes vagyok.
2022. augusztus

ps.
a *-gal jelölt filmekben operatőr és/vagy vágó munkatársam Dömötör Péter volt.