Nyílt levél a Független Előadóművészek Szövetségének “Csák János minisztériuma” elé szervezett közgyűlése apropóján

Kedves FESZ tagság!

Roppant tanulságos volt számomra a június 15. délutáni KIM minisztérium elé meghirdetett utcai összejövetel.
Köszönet a szervezőknek és résztvevőknek!
Summája számomra, hogy
  • ez egy nagyon heterogén társulás, egy – szerencsénkre –
  • nem teljesen homogén rendszerben.
Ahhoz, hogy
  • mozgásteret biztosítsunk tagságunknak – ami most megszűnni látszik – és
  • mozgásteret biztosítsunk lehetséges partnereinknek,

alaposan meg kell ismernünk mindkettőt.

Ezt a munkát aligha rendezők, színészek, koreográfusok, táncosok, szervezők, pedagógusok stb. hanem
a kultúra és a mi kultúránk terén jártas szakemberek képesek elvégezni, ha
  • a mi megbízásunkból,
  • a mi világunkat, általunk megismerve,
  • a mi világunk környezetét szempontunkból feltárva,
  • a mi világunk érdekében
prezentálnak
  • tényeket, és
  • megoldási alternatívákat

Kérem a FESZ vezetőségét. – ha nem ellenzi ezt a kezdeményezést – hozzon létre munkacsoportot, akik felteszik a megválaszolandó kérdéseket és javaslatokat tesznek, kikre bízhatjuk ezt a feladatot. A munkacsoport eredményeit bocsássuk nyilvános vitára és néhány hónap múlva ismerjük meg és elemezzük a válaszokat, hogy aztán magunk döntsünk magunkról: hogyan tovább.

Jelen kezdeményezésem fontos előzménye a Táncművészeti Kerekasztal, ami végül a politikai környezet és a kerekasztal összetétele miatt akkor nem vezetett eredményre, de az elég jó minőségű elkészült tanulmány hasznos előzetese lehet a mi munkánknak.

Angelus Iván*
Új Előadóművészeti Alapítvány

Utóirat.

  • * Szerintem legtöbben nem ismertek, vagy rosszul. Ezért röviden összefoglalom:
  • 1970-től az Orfeóban majd a Stúdió “K” ban voltam.
  • 1978-ban itt lehettem színész a Fodor Tamás rendezte Woyzeck-ben.
  • 1982-ben az “első magyar kortárstánc előadás” a Tükrök rendezője és táncosa voltam.
  • 1983-ban alapítottam a Kreatív Mozgás Stúdiót, majd a Tam Tam Klubot.
  • A rendszerváltás lendületében alapítottam az Új Előadóművészeti Alapítványt és javaslatomra jött létre a FESZ elődje a Kortárs Táncszínházi Egyesület.
  • 1990 után a kortárstánc alapfokú, majd középfokú majd felsőfokú képzési rendszerének megalapozója lehettem.
  • 2023-ban – épp egy nappal a tüntetés előtt – adtam át a Budapest Kortárstánc Főiskola vezetését kollégáimnak.
  • Közéleti tevékenységet a jövőben az Új Előadóművészeti Alapítvány keretében illetve magánszemélyként folytatok.

ai.